KAJIAN RUMAH KASIH UWAN
OLEH DR ARIS ARIF MUNDAYAT

18 Mei 2013 > DIALOG PENULIS WANITA anjuran SEBUDI DAN JEUMPO DE RAMO dengan kerjasama ITBM dan DBP
OLEH DR ARIS ARIF MUNDAYAT

18 Mei 2013 > DIALOG PENULIS WANITA anjuran SEBUDI DAN JEUMPO DE RAMO dengan kerjasama ITBM dan DBP
'SATU-SATUNYA sarjana lelaki pada sesi bedah karya itu adalah Pensyarah Jabatan Pembangunan Sains Sosial, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM) yang berasal dari Indonesia, Dr Aris Arif Mundayat.
Beliau yang membicarakan karya terbaru Dr Siti Zainon berjudul Rumah Waris Uwan melihat cara penulisan sasterawan wanita itu lebih bersifat empati, melindungi dan sarat jiwa keibuan.
"Pendekatan sejarah dan demografi dalam karya yang menyorot keindahan kampung halaman pengarang, Kampung Banda Dalam, Gombak yang diancam projek pembangunan digambarkan dengan sentuhan gaya bahasa puitis, malah mampu mengetuk pintu hati orang yang membacanya.
"Karya ini istimewa, judulnya saja yang menggunakan perkataan Uwan itu diambil daripada bahasa Minang yang membawa maksud nenek, malah tidak keterlaluan jika ia dikatakan sebagai ekspresi intelektual pengarang yang turut digabungkan dengan kritikannya yang menyentuh politik dan menginginkan pembelaan terhadap kampung berusia lebih 150 tahun itu," katanya.
Dr Aris menambah, beberapa puisi yang dimuatkan dalam Rumah Waris Uwan cukup bagi memberi penjelasan keadaan Kampung Banda Dalam dan kemelut yang dihadapi penduduknya yang enggan melihat perkampungan itu lenyap kerana pembangunan.
"Puisi Siti Zainon bertajuk Saksi Kejadian cukup bagi menceritakan perasaan kecewa, marah dan pembelaan terhadap kampong halaman yang menjadi warisan sejarah dan banyak meninggalkan kenangan terindah kepada penduduknya.
"Pada perenggan empat berbunyi 'seperti silap mata merubah segera, lorong ditarah, menjadi ular naga menjulur, lidah membaham, segala kehendakNya!' membayangkan keadaan kampong yang mula berubah apabila projek pembangunan dijalankan dengan ular naga adalah simbolik kepada lebuh raya yang dibina," katanya.'
(Petikan dari : ITIBM > Imformasi & Media, 19 Jun 2013)

Antara buku-buku kajian ilmiah dan kreatif Siti Zainon Ismail
terimaka kasih gambar di atas Kay
laporan 2.
PUISI KASIH BONDA-KAMPUNG PAYA KAMI (DBP 2010/2014)
Etnografi: Menulis seluas mungkin
OLEH RAJA YUSOFF ARIFFIN
Antara karya sastera yang sering dianggap sebagai tidak ilmiah
ialah puisi.Selain kerana ruangnya terhad, tidak seperti cerpen, novel dan
drama pentas; penyair terpaksa mendepani cabaran dan kesukaran memilih bahasa
yang padat tetapi indah.Namun, Pensyarah dari Jabatan Sains Kemanusiaan dan Pembangunan,
Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Aris Arif Mundayat,
percaya ia boleh diubah melalui penghasilan etnografi.
Etnografi memberi peluang kepada penyair untuk menulis seluas
dan sedalam mungkin. Karya tidak hanya bersifat puisi tetapi ada unsur puitika.Dr Aris berkata demikian ketika membentang kertas kerja dalam
Wicara Buku: Kumpulan Puisi Kasih Bonda – Kampung Paya Kami (KB-KPK) di Menara
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) baru-baru ini.
Majlis itu anjuran DBP Wilayah Tengah bersama-sama dengan
Seniman Paksi Rakyat (Paksi).Turut menjadi ahli panel ialah Pe-ngarang KB-KPK, Prof Dr Siti
Zainon Ismail, pensyarah di Jabatan Sejarah Seni dan Estetika, Universiti
Malaysia Sabah. Presiden Paksi, Dinsman sebagai pemudah cara.Bagi Dr Aris, KB-KPK terbitan DBP pada 2008 dan diulang cetak
pada 2014 bukan sekadar kumpulan puisi tetapi buku etnografi dalam bentuk
puisi.
Ia aspek berkait rapat dengan prinsip ilmiah. Antara hujahnya
ialah kampung yang mengalami perubahan akibat pembangunan terlukis dalam sketsa
kumpulan puisi itu. Kebetulan pula, Dr Siti Zainon seorang pelukis.
Sketsa dalam KB-KPK menyentuh soal infrastruktur seperti rumah
dan sekolah dan ada ikatan sosial dengan keagamaan (masjid).Ini mendorong Dr Aris melihat Dr Siti Zainon sebagai 50 peratus
seorang karyawan dan 50 pe-ratus ilmuwan masyarakat.Antara kelebihan penulisan karya etnografi ialah pembaca boleh
berdialog dengan karya dan proses itu diulang berlapis-lapis.Contoh, puisi Mari Belajar Kira-Kira menampilkan unsur perubahan
seperti soal bahasa Melayu, etika berpakaian guru Melayu dan guru Inggeris.Dr Siti Zainon hanya memberi tanda dalam etika berpakaian.
Bagaimanapun, beliau akhirnya me-nyerahkan kepada selera pembaca.Dalam puisi Surau Tinggi Kami pula, terdapat dua jenis
pendidikan iaitu agama dan moden. Keadaan pelajar mempelajari Jawi dan isu
pendidikan seks dalam masyarakat Melayu Islam juga dipaparkan.
Etnografi puisi statik tetapi menjelaskan begitu banyak konsep.
Peraturan hidup manusia turut dipaparkan termasuk percintaan sebelum bernikah.Terdapat juga aspek sosio eskonomi dalam kampung yang
ditampilkan menerusi puisi Hari Ibu Bapa. Anak-anak ditanya cita-cita mereka.
Ada berharap anak mereka menjadi cendekiawan seperti profesor universiti.Dalam KB-KPK, Dr Siti Zainon juga banyak menceritakan sejarah
kelahirannya dan pembukaan Kampung Banda Dalam yang diteroka sekitar 1860-an,
lebih awal daripada kedatang-an Yap Ah Loy.
No comments:
Post a Comment