Thursday, 14 April 2016

CERPEN PAMALAYU 11 - TERBIT ECERAN 1990

Pamalayu II

BEBERAPA kali perkataan Melayu kerap mengusik minda saya. Rinikesumoyati kerap juga mengusik, “melayu, hei melayu, ayo, 
mbok melayu  .”
“Hei Rini, memang aku Melayu, kenapa? Mahu 
kau Jawakan aku?”
“Ha?, memangnya kau Jawa, cepet melayu, ayo

 lari,lari kita harus cepat sampai ke puncak sana!”
Saya hairan dan baru maklum, perkataan melayu dalam bahasa Jawa, bererti 
lari. Kenangan peristiwa itu sungguh meruntun perasaan saya hampir lebih
 tiga minggu selama minggu suai kenal belajar di tanah Jawa. Tapi sekarang
 saya benar-benar berada di pinggir Sungai Melayu ... di sebatang anak sungai
 yang muaranya di Batanghari, oleh penduduk setempat di sebut Sungai 
Melayu; sungai inilah yang mengalir ke desa di Muara Jambi.
Kami sedang menatap peta yang besarnya sehalaman meja. Drs. Afzal 
masih ingin menjelaskan dengan baik tentang letak Sungai Melayu. Di
 sebelah kanan Drs. Afzal ialah Dr. Julie Alman, ahli arkeologi dari 
Cambridge, yang memberi kuliah di Bulaksumur, Yogya, akan memastikan
 letak Sungai Melayu yang kononnya adalah sebuah kerajaan yang telah
 dicatat dalam manuskrip kerajaan Singasari dalam pemerintahan Kertanegara.
 Kerajaan Melayu sudah terkenal sejak tahun 1268. Saya cepat mencelah, 
“Boleh kita pastikan sungai ini memang terletak di Jambi, bukan Palembang?”
“Ya, kalau menurut Ekspedisi Pamalayu, angkatan perang Singasari memang
 telah dihantar ke sini. Lihat arca `Amogapasya’ ini; inilah cenderamata 
daripada kerajaan Singasari kepada raja Melayu di Jambi, mungkin kerajaan
 ini telah dirintis sejak zaman Darmawangsa abad ke-10, anda setuju?”
“Ya, pastikan mereka datang bukan untuk menakluk Melayu.”
“Ah, anda sensitif sekali dengan perang .... kajian kita hanya untuk 

memastikan di mana Sungai Melayu, mana tahu, ia terletak di Bentan atau
 mungkin di Melaka?"
Memang saya cepat menyedari sifat nostalgia hati ini. Katalah memang 
benar Hang Tuah kecil bermain lading dari hulu Bentan menuju Temasik 
sebelum bertapak di Melaka, bukan sebaliknya, tapi Tuah juga merujuk 
dirinya sebagai Melayu, kami Melayu dari hulu Bentan! Dalam episod 
bermain di Taman Sari diungkapnya pula, “Inilah anak Melayu, berdarah 
Jawa juga!” Adakah ini gurindam seloka anak jantan Melayu Bentan? 
Bertingkah oleh sikap ilmu keguruannya yang pelbagai. Tapi apabila Drs.
 Afzal menyatakan, Hang Tuah juga bermukim di Sungai Melayu, di Jambi,
 saya hampir tersedak ketika mengunyah tempe masak lode di kantin 
kampus Universitas Jambi. Saya tahu mereka mengusik saya yang agak
 egois dengan asal usul Melayu. Tambah Drs. Afzal, “Tidak ada orang
 Melayu asli, kecuali Orang Asli. Kalau betul Hang Tuah Melayu 
Asli pastilah keturunan Jakunaatau Semai atau Orang Ulu.
Mungkin kata akhir itu boleh saya setujui, bukankah mereka berlim
 dari Hulu Bentan?
Tapi Dr. Julie cepat mengalih keterharuan saya dengan menukar tajuk 
perbincangan. Tambahnya lagi,
“Sebagai bandar niaga, Sungai Melayu adalah pelabuhan eksport tempat
 memunggah hasil rempah, segala buah pala, cengkih, kulit kayu manis, 
kunyit, dan halia kering bahan eksport ke kapal Turki, Gujerat, dan
 Madras dan kapal-kapal sejak Dinasti Sung tiba dengan muatan sutera 
dan tembikar berisi telur asin dan taucu ...”
Saya kutip penerangan lanjut daripada ahli sejarah Universitas Jambi,
 Drs. Afzal pula. Tapi saya masih menatap gambar arca “Amogapasya”, 
arca disaluti emas, menyilau dalam buku Indonesian Arts. Tidak
 mungkinkah arca itu memang dihasilkan di Sungai Melayu, dan di 
sinilah bertompok segala emas yang didulang oleh nenek moyang
orang Melayu?
“Emas?”
“Ya, emas datang dari sungai di sepanjang Bukit Barisan terutama
 di Minangkabau dan Kerinci!”Akhirnya kami ke Batanghari juga.
 Fakhrul Rodzi, calon siswazah arkeologi dari universiti yang sama 
dengan gurunya, Drs. Afzal, menjadi pemandu kami dengan perahu enam 
kaki menyusur ke arah hulu. Air sungai tengah pasang dan kami dapat 
berkayuh dengan senang. Dalam tempoh 10 minit kami sudah melalui 
kampung Ulu Gedung, seberang Batanghari. Menurut Fakhrul Rodzi
 kami akan melalui beberapa buah kampung seperti Mudunglau, Jelmo,
 Olak Kemang sebelum Tanjung Pasir untuk mengunjungi informan
 kami, Pak Jamil.
* * *
Pulau Pandan jauh ke tengah
Di balik Pulau Angsa dua ...

Pantun di atas memang sengaja tidak kami selesaikan dengan maknanya.
 Umum sudah mengetahui dua baris di bawah itu. Tapi sekarang kami
 sedang mengkaji citra dan wilayah budaya yang dipinjam untuk menghasil
kan pantun tersebut. Dari manakah asalnya, siapakah dan bilakah ia mula
 dicipta. 
Akhirnya dalam kelompok tutorial kelas sastera rakyat di bawah bimbingan 
Prof. Dr. Virousky itu kami harus akur dengan disiplin antropologi budaya 
bergabung dengan semiotik, dan perlambangan khususnya teori Geertz 
bagi mencari fakta di sebalik sumber etnografi juga. Teori Chomsky juga 
dijadikan rujukan. Tapi sahabat saya Dayangku Iriah, sering merungut, 
“ ... Kenapa untuk mengkaji pantun milik bangsa sendiri pun harus merujuk
 kepada segala titik bengik bangsa dan budaya asing? Ayuh, siapa mahu
 ikut saya, kita gunakan teori bangsa Suluk, Bajau, dan Irranun ...! Kita 
ada pengalay, kalang sama, ison-ison, ayuh, mari mulakan dengan
 batitik, pukul kulintang, pukul babandil ... nah, itulah lirik pantun
 kita, ayuh, nyanyi dan menari ah ...”
Rupanya, Dayangku Iriah tidak main-main. Dari pejabat kedutaan Filipina
 dia mendapatkan sepasang busana pengalay, daripada koleksi Rumah
 Brunei dia mendapatkan seperangkat gelang aluk tujuh lapis, dari Yayasan
 Sabah dipinjamnya busana Bajau lengkap dengan sarimpak dan gerinsing
 emas. Entah dari mana idea ini, jadi sewaktu membentang kertas kerja 
tentang pantun Melayu, dia sudah sedia dengan keanehan yang mungkin 
muncul dan tanda tanya daripada profesor pembimbing atau mahasiswa
 sendiri. Sebelum acara perbincangan pantun, dia memutarkan muzik 
daling-daling, dengan sigap dia bergerak lincah gemalai, busananya lengkap
 salawar, berumbai-berumbai ketika dia menghayun langkah. Jemari kukunya
 berhias, tusuk rusa, baju berbutang betawi ... muzik kulintang lincah, rancak 
... kelas tutorial menjadi hidup tidak lagi tersengguk-sengguk
 oleh kebosanan mengulangi rutin yang konvensional; pembentangan 
kertas kerja kerap membosankan malah si pembimbing juga kerap 
menguap dan mengantuk.
“Pantun Melayu ialah irama angin, air, api, dan bumi. Anda dengarlah 
tiupan bayu, jamahlah kehangatan api, kedinginan air hujan dan 
kelembutan bumi, citra ibu yang amat mengasihi ...” Itulah ungkapan
 pertamasahabat saya, Dayangku Iriah. Tambahnya lagi, “Sampiran 
pantun adalah kosmos dan batin Melayu itu sendiri. Di sana dia melihat 
sinar bintang,kedamaian dan kerinduan sinar bulan penuh, kilat ikan
 di air gelora asin laut. Keluk liuk jemari pakis di paya, dan bau asap 
sekam padi
 pada musim selepas menuai ...”
“Teruskan, teruskan ...” itu pasti suara Prof. Dr. Virousky.
Tapi pada pendengaran saya ketuk kulintang, paluan babandil ... dan kami
 bukan lagi di bilik tutorial. Dayangku Iriah sedang menjelaskan keindahan 
muzik dan busana masyarakat Bajau-Irranun, di Bostan Art Gallery. Begitu
 tangkas dia menyusun dan mempamerkan aneka jenis koleksi bahan
 budaya benda keagungan pemerintahan tradisi Melayu Brunei dan Melayu 
Suluk ... yang mewariskan kekayaan Bajau Irranun. Keterharuan saya amat 
ketara dengan kesetiaannya terhadap akar sejarah. Dalam kesibukannya
 sebagai atase pendidikan di Malaysian Hall, London, masih sempat menerima
 undangan sebagai kurator di galeri yang amat terkenal itu. Dan saya sendiri,
 yang bercita-cita untuk menjadi guru bahasa dan adat Melayu tapi tersisih 
dengan dunia ilmu hanya kerana bangga menjadi seorang datin, isteri salah
 seorang pegawai diplomat, yang kerap memperagakan aneka busana 
sutera Itali, Perancis, atau Korea. Saya sendiri tersentak apabila
 Dayangku Iriah menegur pakaian kebaya bersulam kerawang fabriknya
 yang dibeli di Korea, bermotif pucuk rebung, yang jelas diciplak daripada
 kain sarung Kelantan, tapi diubah reka dengan corak dan warna ditambah
 pada fabrik sutera yang harganya,
 10 kali ganda daripada sehelai sarung tenun Terengganu. Di mana Melayumu, 
wahai Datin!
Kali ini saya benar-benar berperang. Impian seorang sarjana yang 
meninggalkantugas kesarjanaannya hanya kerana mengikut suami bertugas 
di luar negara.
Sungai Melayu di Muara Jambi, masih di situ.
Sungai Duyung ada di Hulu Bentan.
Atau Sungai Duyung juga ada di Melaka
masjid bersulur bayung dan perabung bertingkat tiga di Hulu Melaka, 

di Demak dan di Kampung Laut, siapakah pereka bentuk aslinya? Di manakah
 sungai Melayuku?
Atau memang benarkah apabila sarung pelikat dibawa dari Pulikat, apabila
 seluar dipinjam dari syalawar Gujerat, atau sutera dari China, Melayu juga 
telah kehilangan bentuk, mata coklat pekat atau hitam bersinar berganti biru, 
rambut menjadi blonde dan hidung, suara, dan gaya segalanya berpencar
 beraneka warna antarabangsa. Dan kini anak-anakku yang bebas keluar 
masuk Mall, aneka kafe moden di Menara KL Suria, mana, mamak cendol
 dan rojak di kaki pohon meranti di Jalan Ampang, atau di Hulu Kelang ...
Nuwun sewo, bu,
sarapannya sudah sedia,
monggo bu ...”
“Ayo, ojo melayu, jeng ...”
Itulah suara di rumah kami. Inem dari Magelang, sudah tiga tahun merapi 
meja makan dan dapur kami. Puteri sulung saya berumur 15 tahun lebih arif,
 memasak pecel dan gudek, gulai nangka, bergaul opor ayam, keropok kulit
 perut dengan santan lemak, manis bergula daripada masak ikan cili padi 
berencah putik bacang. Kini dia belajar pula memakai kain wiron, meminjam
 batik Inem berhias, bunga sayap geroda, sesekali berdandan dengan siput 
gaya wanita keraton. Benar siapakah yang Melayu atau bermulakah
 Pamalayu?
Dayangku Iriah, benarkah sudah terpeta dunia Melayu baru itu?



Nota Harian Ogos 1993

ANEKDOT
-------------------------------
SEMPORNA,  SABAH
23 Ogos 1993
1.
Siang tadi telah saya susuri Kampung Air Tengah dan Hujung. Angin sepoi
 dan menyelinap ke celah rambut. Kususuri jalan menuju pasar di sana 
kusapa seorang perempuan berjualan buah-buahan : tarap, keledek 
, jagung dan ubi rebus. Kulit wajahnya perang lembut sedikit berminyak
  lelehan peluh oleh hangat  mentari . Saya menyapanya dengan
 As Salam dan senyumam bersambut mesra dan dia mengenalkan diri
 " Saya Bajau Semporna, namaku Aminah Makmur.

Saya menyusur jalan memilih lorong celah gigi air ( kering) yang sarat
 dengan sampah sarap. Ya memang tidak kelihatan tong sampah. 
Rumah berderet melebihi 20 rumah seakan bersambung atau disambung 
dengan titian kayu di atad tiang yg berceracak dlm selut lumpur bila 
air surut. Bila air pasang jejeran rumah bagai terapung ditopang
 tiang kurus dan tinggi. Sungguh saya ingin sekali  bermalam di situ.

Ya rumah Orang Laut @ Bajau Laut walau ada yg  tidak suka dengan istilah
 ini.Kutemui juga rumah berhias bila saya susuri lebih ke arah dalam . 
Ada biji mata menyurut  ke arah langkah Si Minah rincing di bahu sarat 
beg sandangdan kamera. Biji mata terlindung di bawah topi.
Di hujung kanan kedengaran anak-anak bersorak sambil 
berterjunan ke air. Wah saya juga mahu terjun 
dan berenang, oooop.

Akhirnya kupilih jalan pun  pulang  ke Rumah  Rehat. Tiada yang mencari 
saya. Apakah surat saya tidak  sampai ke tangan Sitti Hadiah???? 
Selepas Asar  saya memesan neskafe di kafe kecil Rumah Rehat. Saya 
terlihat seorang gadis kecil mencuri-curi pandang.Sesekali mata kami 
bertembung. Kulambai tangan mempersilakan dia duduk di sebelah.
 wajahnya sedikit kaku tetapi tersenyum bila saya mula bersuara:
" adik dari mana? "

Dia tersengih dan tidak menjawab soalan saya, sebaliknya dia
 pula bertaya
" Kakak Orang  Melayu ? Aku sangka Cina ba"
" Eh kenapa"
" Malu , mereka kaya-kaya "

Ooh, saya baru belajar Konsep malu  kepada
 orang kaya!!!'

Demikian bermula perkenalan saya dengan Rosminah binti Lande 
bekas pelajar Sekolah Menengah Abdullah. Perkenalan ini membawa
 saya ke rumah beliau di kawasan Kampung Air. 
Berkenalan dgn ibu Hajah Meriam. Ini juga peluang pertama saya 
menyapa keluarga Orang Bajau berasal dari Pulau Omadal,waris 
Suluk ba...!Matahari makin menghilang langit mula kelam. Sitti Hadiah 
tidak muncul juga. Gunung Bohak Dulang, bagai potret dan tubuh
 terlentang. Enjin bot meraung - perahu  nelayan  dengan layar 
tunggal masih di lautan. Magrib mengembang!

Hatiku berdetak dan teringatkan Sitti Hadiah kerana esoknya dengan
 izin Hajah Meriam, Rosminah akan menemaniku ke Pulau Bumbum.
 Allahu Akbar.



2.

- " Aku sangka kakak tadi orang Bisaya ?
- " Kenapa? "
- " Wajahnya seperti  orang Cina, pasti Kristian, tadi aku malu mahu 
menegurnya "
- " Malu?"
-" Mereka kaya. Kaya ba!"
- " Orang Bajau? "
- " Lihat sajalah, kami masih di air "
- " Sejak  dulu?"
-" Dulu, nenek moyang kami kaya juga. Mereka berniaga balak tapi aah!
 Datuk-Datuk kami juga kaya dengan isteri-isteri "
Rosminah mula bebas bicara. Di langit sebelah kiri Rumah Rehat  
memunculkan wajah bulan. Semalam di halaman rumah  Rahim Bakri 
telah muncul lengkung bulan sabit warna tembaga. Kalau selepas 
Maggrib Sitti Hadiah tidak tiba, esok saya akan keluar mencarinya 
ke Pulau Bumbum dengan ditemani Rosminah. Adik ini sudi menemani 
saya untuk menjari rumah dan keluarga Orang Suluk. Dari jauh
 terdengar suara nyanyian Albert Humperding 
dengan senikata lagu,
" Every winter...
   Every summer...

Di meja makan  Rumag Rehat telah terhidang sacawan milo.
" Kami juga Orang Bajau, datang lebih 50 tahun lalu, datang dari Semulu. 
Ya nenek moyang kami Orang Bajau tinggal di laut, jadi di sebut Bajau Laut?

BILA PENA BERKATA - TINTA BERSUARA

                                      Lakaran warna kehidupan                                                  


BILA PENA  BERKATA  TINTA  BERSUARA

1. Idea

TAKDIRLAH menjadikan saya suka melakar dan sekaligus  menyusun abjad jawi  dalam lakaran sejak berusia lima tahun.Lakaran awal hanya kerana suka bermain di tanah dan me gumpul batu sungai dan pasir di tangga depan rumah.Inilah peralatan awal sebelum saya berkenalan dengan 'papan batu dan kalam'.

Suara Abah juga kerap melantun-lantun Azan, qasidah berzanji dan hafalan al Qu'ran di rumah kami di Kampung Paya (sekarang Kampung Banda Dalam).Melakar pasir dengan lidi, dan mula meniru bunga jahitan sulaman Mak, merupakan titik mula saya kerap membanyang cerita apa yang digambar. Ada garis anak kucing,   belalang bersambut dengan riuh rendah ayam dikejar  angsa di bawa rumah.Barangkali itulah pandangan yang memberi rasa gambaran untuk bercerita dengan nenek .Nenek pun bercerita juga. Ya sungguh sejak kecil saya sudah menyimpan beberapa cerita dari Nenek Alang; daripada judul Puteri Bungsu, Gergasi Lidah Panjang hinggalah      mengenal watak Si Tanggang tiap kali melintasi Gua Batu di Batu 6 Gombak (sekarang dengan mudah saja sudah di sebut  Batu Cave...Kenangan ini kerap terapung melayang sekiranya saya menemui ragam kenangan yang muncul tiba-tiba berada di ruang nyata....Di sinilah  idea bermula. Di sini kerap saja terbuka buku nota kecil yang kerap kulakar : garis dan bentuk yang membayangkan watak yang  timbul di benak ingatan.Watak dan peritiwa pun muncul di kilas pandangan..inilah yang secepat menggerakkan emosi untuk menggarap yang dibayangkan oleh peristiwa nyata, sejarah sedikit imaginasi...dan kalau  dulu,      laman berpasir menjadi bahan saya melakar , sekarang tentu saja saya amat menyayai buku kecil, buku lakaran sebagai diari yang menghimpun kenangan dan cerita yang dikutip di setiap perjalanan.

2. Tempoh Penulisan

Sebagai pekerja di rumah kerajaan, saya harus  menumpukan kerja rasmi, sebagai,tutor, pensyarah,penyelidik, penceramah undangan semuanya melibatkan kerja menulis dan membaca. Kerja akademik memerlukan kami mengutip dan menyelongkar  ilmu sesuai dengan kepakaran kami .
 Tentu saja ada perbezaan antara tulisan laporan kajian, kertas kerja dan pengajaran...di celah-celah kesibukan  saya harus mencatat di buku harian yang sudah bertahun menjadi sahabat setia di mana saya berada. Kalau tidak melakarpun, saya harus mencatat : tentang tempat  peristiwa yang berlaku ketika itu. Malah watak-watak yang muncul umunya hampir lebih 60 % adalah nyata.....catatan itulah menjadi data apabila mula menggarap tulisan. Ini semua tidak terikat dengan waktu.  Perkataan dan ayat boleh saja terlantun di mana saja saya berada. Dalam bilik mesyurat yang riuh  juga , di              pasar  memilih cili merah cili hijau apalagi bila hidangan di meja - adalah ruang lapang yang berlegar cerita di                   hati, di kepala dan semua situasi itu ingin melompat keluar. tempoh waktu penulisan tidak menentu.terutama cerpen dan Novel. Malah oleh perasaan marah dan kecewa dengan sikap seseorang , boleh mematahkan semangat untuk meneruskan tulisan itu. Jadi ada manuskrip Novel sudah  200 halaman ...tidak saya buka failnya.

Bahan rujukan data ilmu, sejarah dsb

3. Inspirasi  & 4. idea

Sumber inspirasi saya umumnya ialah hasil pembacaaan buku sejarah, agama,  bahan koleksi seni budaya yang harus saya gali di manapun berada. Untuk menulis latar dan tempat, wajar sekali untuk tidak menyelewengkan fakta. Apa lagi bila memerikan watak penari India, penyair  yang menggilai Tagore atau watak dalam cerita rakyat watak penggesek rebab Wayang Kulit, di depan mata saya ialah Pak Hamzah Mat ataupun Pak Ayob Ismail. Memang saya mudah terharu akan kesedihan orang yang berhadapan, resah , sedih mereka selalu mendorong saya untuk menyuarakan  kesedihan  mereka. Watak Laila di Bukit Gombak, Si Jundai di Ranah Minang, Kepada Perempuan Laut, merupa watak yang kerap terjelma di depan mata. Kadang derita mereka adalah deritaku. Saya ada  pena..pena inilah kembali menutur kata dan tinta menjadi suara mereka. Merekalah menjad inspirasi dan menjadi sumber untuk saya terus menggali dan mengumpul idea yang cepat berkembang dalam tulisan.


 Mengkaji seni lukis di galeri di Venice 2013
Melakar di depan muzium di Venice 2013

5. Mood

Mood menulis sajak lebih cepat dapat saya lakukan di tempat yang tenang.di dalam galeri, muzium termasuk halaman terbuka, orang lalu lalang menuju ke surau masjid. Itupun setelah memendap gelora idea begitu lama. Saya bukan menulis terus jadi....banyak buku catatan masih terapung tidak terselesai. Ada waktu dan ketika membuat saya lancar menulis, terutama bila mendapat data yang tepat, bukan ilusi dan imagilasi lagi. .Watak sejarah dapat saya temui kalau memang berada di tempat watak sejarah itu berkubur seperti Amir Hamzah ketika saya tiba di pusaranya   di Langkat. Seri Padma watak perempuan yang setia sesuai dengan mitos di Candi Prambanan.  Begitu juga ketika menghampiri rumah awal Nabi junjungan kita  Muhammad SAW, membuak gelora kasih yg terbayang ialah Ibunda Rasul.  Tempat sejarah atau bahan bacaan mencepatkan saya seakan ilham mencurah datang. Ini terjadi ketika saya tiba di Malam Bulan di Taj Mahal juga, terutama latar sejarah terlebih dahulu memberi sumbngan ilmu. Mood cepat juga mengendur kalau saya tidak membaca kembali nota lakaran yang 'tidur' dalam buku nota.

6. Gaya dan Proses

Saya tidak mempunyai penulis idola yang nyata. Zaman sekolah hanya belajar beberapa sajak saja. Belum ada tulisan esei tentang penayir dan penulis yang dapat saya ikuti.  Tapi lebih awal  berkenalan dengan Penyair Firdaus Abdullah dan Atondra dalam  Persatuan  Gabungan Pelajar Melayu Selangor- Semenanjung, mendengar Firdaus membaca sajak.
Ayah Dee pula membawa wartawan A Samad Said ke rumah kami di Batu 4  1/4 Jalan Gombak. Tapi saya belum berani menyapa beliau. Tiba di Indonesia baru saya berhadapan lansung dengan Penyair WS Rendra, yang kerap juga diundang dalam kelas di ASRI. Jadi buku-buku beliau sudah dikumpul seperti Nyanyian Angsa, Sajak-Sajak Sepatu turut mengintai latihan teater  di halaman rumahnya... , " Dik Narti" , Paman Domblang sudah mengalir dalam bait-bait  puisi imaginasi...sehingga saya berani menulis sajak segala nada romantis WS Rendra ketika jatuh cinta dengn Dik Narti.

7. Projek terbaru

Merapikan dua judul manuskrip : 1) Novel Patimadora dan 2) Kembali Puisi Bumi Al Aqsar. Kedua-dua manuskrip ini tergendala lantaran terganggu dengan peristiwa tidak terduga. Insya Allah, siri puisi bulanan terbitan Dewan Sastera: Puisi  Busana Ratu , Puisi warna Ceruk Rantau akan dirapikan untuk terbitan mendatang. kajian Seni Tenun Johor juga sedang disunting untuk terbitan akhir tahu. Insya Allah. Penulis hanya merancang, keizinan terbit daripada  Ilahi juga... Insya Allah, doakan saya tidak alah dengan godaan tipu helah yang bersungguh menyokong terbitan tetapi menghilang saat manuskrip  hampir selesai di sunting. Inilah  takdir hidup penulis?