PETIKAN ULASAN KARYA SITI ZAINON ISMAIL
1. SN DATO A.SAMAD SAID:
Puisi Putih Sang Kekasih
'...Ada sesuatu yang memukau dalam dunia Siti Zainon
Ismail. Dia Seorang pelukis pengembara yang selalu
mengemukakan dunia fantasi. Dalam dunia fantasi yang
manis itu kita tercium bau cengkeh, terlihat kapal purba,
dilindungi sayap burung, dan selalu juga ditemani sayap
burung, dan selalu juga ditemani kunang-kunang. Segala
ini rasanya lahir kerana ada yang ingin diselindungkan. Tapi
betapapun Zainon bersembunyi, atau terkurung di dalam
dunia fantasi itu, sesekali dia terlallai juga di tempat-tempat
tiada terduga, lalu mengakui bahawa " inilah pendaki/yang
nantinya turun / kembali ke kota/realiti " (Pendaki). Tapi
kembali ke " kota realti " itulah rasanya yang agak lama, malah
sedikit sulit....Suara fantasi ini sebenarnya adalah bisik atau
jerita duka penyair dalam kekalutan resah, gementar bertanya
apakah hujang yang lebat tidak mungkin menjadi muzik
dan puisi. Sebentar pula didengarnya decip ketilang, dilihat
nya gugusan camar laut, terhidu bau harum cengkeh,
tersua tiga kunang-kunang berkejaran, sehingga"bukit
lalanglapun menjadi gua/menyembunyikan khzanah cinta"
("Antara Celahan Gerak")
... Puisi-puisi Siti Zainon Ismail khususnya dalam antalogi
Puisi Putih Sang Kekakasih adalah ucapan langsung yang
seakan-akan mengalirtanpa rintangan . Imajannya penuh
warna-warni penuh flora da nfauna fantasi jiga ada sesuatu
kelkan atau sedikit gangguan, ia adalah lebi semacam terjahan
air ke gugusan anak-anak batu, yang mungkin pemandangan
lahirnya indahnya, tapi riak bathinya duka yang pasrah...
Siti Zainon jarang dikalahkan, kerana dia mengenal
realiti kasar yang real itu perlu diubah kepada realiti kasar
yang real itu perlu diubah kepada realiti kasar yang real
itu perlu diubah kepada realiti fantasi dulu sebab" kita
harus mengenal tap horizon/yang membagi langit
dan laut" ("Rumah Rakit Sungan Kelantan")
(Kertas Kerja Pertemuan Sasterawan Nusantara
di Makassar, 22-125 November 1986; lih. dalam
Kembara Seni Siti. Galeri Melora 1997:12-14)*
*****
2. SN PROF DR MUHAMMAD HAJI SALLEH:
Puisi Putih Sang Kekasih
'...Ada sesuatu yang memukau dalam dunia Siti Zainon
Ismail. Dia Seorang pelukis pengembara yang selalu
mengemukakan dunia fantasi. Dalam dunia fantasi yang
manis itu kita tercium bau cengkeh, terlihat kapal purba,
dilindungi sayap burung, dan selalu juga ditemani sayap
burung, dan selalu juga ditemani kunang-kunang. Segala
ini rasanya lahir kerana ada yang ingin diselindungkan. Tapi
betapapun Zainon bersembunyi, atau terkurung di dalam
dunia fantasi itu, sesekali dia terlallai juga di tempat-tempat
tiada terduga, lalu mengakui bahawa " inilah pendaki/yang
nantinya turun / kembali ke kota/realiti " (Pendaki). Tapi
kembali ke " kota realti " itulah rasanya yang agak lama, malah
sedikit sulit....Suara fantasi ini sebenarnya adalah bisik atau
jerita duka penyair dalam kekalutan resah, gementar bertanya
apakah hujang yang lebat tidak mungkin menjadi muzik
dan puisi. Sebentar pula didengarnya decip ketilang, dilihat
nya gugusan camar laut, terhidu bau harum cengkeh,
tersua tiga kunang-kunang berkejaran, sehingga"bukit
lalanglapun menjadi gua/menyembunyikan khzanah cinta"
("Antara Celahan Gerak")
... Puisi-puisi Siti Zainon Ismail khususnya dalam antalogi
Puisi Putih Sang Kekakasih adalah ucapan langsung yang
seakan-akan mengalirtanpa rintangan . Imajannya penuh
warna-warni penuh flora da nfauna fantasi jiga ada sesuatu
kelkan atau sedikit gangguan, ia adalah lebi semacam terjahan
air ke gugusan anak-anak batu, yang mungkin pemandangan
lahirnya indahnya, tapi riak bathinya duka yang pasrah...
Siti Zainon jarang dikalahkan, kerana dia mengenal
realiti kasar yang real itu perlu diubah kepada realiti kasar
yang real itu perlu diubah kepada realiti kasar yang real
itu perlu diubah kepada realiti fantasi dulu sebab" kita
harus mengenal tap horizon/yang membagi langit
dan laut" ("Rumah Rakit Sungan Kelantan")
(Kertas Kerja Pertemuan Sasterawan Nusantara
di Makassar, 22-125 November 1986; lih. dalam
Kembara Seni Siti. Galeri Melora 1997:12-14)*
*****
2. SN PROF DR MUHAMMAD HAJI SALLEH:
'Important too is her oral-aural quality. Siti Zainons's
works are composed for the ear, and it is when they are
spoken and heard that their distinctive are highlighted.
The oral-aural quality relates
were works to traditional literature - its folkloristic traditions.
especially, which view poems a stories as part of performance
as an oral art, memorised and dramatised at sosial or other
ocassions'
( dalam Malaysian Writers Siti Zainon Ismail. DBP, 1989).
*****
3. SN DATO DR AHMAD KAMAL ABDULLAH:
Siti Zainon dan Kazuko Shiraishi CintaBerahi Wanita Asia
' SITI Zainon Ismai dan Kazuko Shiraishi, dua penyair
wanita Asia yang berbobot dan profilik. Kedua-duanya
secara amat menyakinkan mendalami masaalahh ke-
wanitaan dalam hubungannya debgab cinta-berahi
dan seks. Yang membezakna mereka mungkin oleh
latar keMelayuan bagi Siti Zainon dan keJepunan bagi
Kazuko. Namun kedua-duanya sudahpun terdedah
dengan pengaruh Barat. Kedua-duanya dengan kese-
daran terhadap bakat keseniwatian masing-masing
dengan mengungkapkan perasaan halusnya dengan
penuh estetik. Pengucapan mereka diiringi dgn
simbil, metafora yang beralegori dan pada tempat-
tempatnya mengejutkan pembaca dgn pendekatan
yang surealistik....
Kumpulan Daun-Daun Muda menyarankan ke-
aetan kesegaran, kehalusan dan kesediannya
menghadadapi kemungkinan...daun yang hijau bersih
itu melindungan hasrat dalamannya yang 'bergelora'
hasrat cinta berahi yang hanya dapat ditafsirkan
olen penanggap yang pandai syair atau pandai
puisi...
' Ekspresi Siti Zainon begitu plastis dan simbolis'.
Siti mengakrabi alamnya. Alam cuma sebagai aset
untuk menumpahkan rasa secara alegorikal. Demikian
adatnya gadis Melayu menyembunyikan gelora-rasa
yang membuak. Cinta yang beralun indah di dada.
'Kemudaanmu' (ghairah hidup) yang kupetik, yang di
balas dengan huluran ' pucuk lembut', yakni harapan
yang menjalinkan (urat air) untuk menyuburkan
suasana mesra itu dicemburui anasir luar (jeling
embun) tetapi si dia 'kau ulasi/limau manis' yakni
menikmati kelazatan kasih....
Dengan meneliti puisi-puisi Siti dan Shiraishi
selanjutnya, kita akan dapat melihat kenyataan
Allan Bloom, keunikan karya mereka tersebut sebagai
artis (penyair) yang serius, berperibadi dan berjati
diri dan sejauhmana mereka menyelaraskan tuntutan
seks manusiawinya seperti yang diekspresikan
melaluis puisi-puisi mereka supaya tersalu indah
dengan nilai yang terpuji..'
(dalam Dewan Sastera, Oktober 1996: 65-67)
*****
4. PROF DR HASHIM AWANG (Univ Malaya)
ATTAR dari Lembah Mawar (Marwilis Publisher 1988)
'...PENULIS ini merupakan seorang sasterawan yang
berbakat besar dan majmuk, beliau bukan sahaja menjadi
seorang penulis cerpen yang berkemampuan tetapi juga
seorang penyair dan pelukis malah seorang pencinta
sejarah yang peka. Kemajmukan serta kecintaan ini
tidak dibatasi hanya untuk melahirkan hasil karya yang
bersesuainab dan berkaitan sahaja; sebaliknya, semuanya
itu turut terpakai dan tergabung dalam karya, khusu dalam
penciptaan cerpen...terlihat sebagai ciri-ciri tersenidi, yang
baru dan segar.
Antara ciri-ciri tersendiri dimaksukan yang boleh dilihat
sepenuhnya dalam antologi ini terdapa empa yang utaman"
1. Cerpen-cerpen dalam antologi ini 'membelakang tradisi,
penyimpanang sepenuhnya dari tradisi penciptaan dalam
penulisan Melayu
2. Lebih terserlah mengutamakan teknik atau bentuk me-
nonjolkan cara bercerita, melencong dari gaya lama yang
kaku
3. Melencong begini lebih menonjolkan saranan, melebih
kan laporan telanjang, hidup kaya dnegan ransangan utk
berfikir
4. Bersaranan mengadakan intensifikasi, memberi
perhatian bulat , penuh terhadap pematan kata dan
pembinaan lambang, warna-warni ciri kelainan yang jelas
dan benar...
(Kertas Kerja Pembicaan cerpen di Sudut Penulis DBP
7 April 1988)
*****
5. PROF DR ZAKARIA ALI (USM/UPSI)
1. A Poet Sketshes
SITI Zainon Ismaii, poet, painter, art historian now
teaching at Universiti Kebangsaan Malaysia, writes
in the interoduction to her Daun-Daun Muda 1983-1986
(Young Leaves) tha the short poems in this collection
are like sketches in her drawing book.
She cannot separate writing from skeching; both
are activities that are as natural to her as breathing...
She wrote this book while on teh move, probably in
airports, hotel rooms, ity park and restaurants.
Writting poetry gives her plesure and defines who
she is in relation to the world at large
....Thingking of her mother in "Hujan" - "Air mata
bunda/berankat ke awan/turun ke awan'...(Mother's
tears / rise to the clouds/fall on the clouds..)
...Siti Zainon speaks of God in many of he poems.
In this collectio, 12 out of 87 are about the devine
presence. Had this theme been handled by a lesser
poet, we would have the I - am - than - thou type of
verse, declaring how - much - I- have -suffered- for-
the sake - of - Thee...'
(The New Straits Times, 20th October 1996)
2. International Flavour in Siti's Stories
WHILE reading her poetry in Delhi, Berlin, Seoul,
Lhokseumawe, bankok or Mebourne, Siti Zainon
took time off to jot down ideas for stories whose
largely non Maay protagonist provide an international
flavour that is rathe refreshing.
In Attar Dari Lembah Mawar (Marwilis Publisher,
1988, 113 pages) , Siti Zainon collects11 such pieces,
ranging from the simple account of a worried mother
to a complicate misconception about underwater
vision. They are plotless rendering of thoughts on
relationship, homelessness and sojourns, each some
how linked to the next in a tange of love...'
(NOTES ON LOCAL LIT.fornightly with Zakaria Ali,
New Starits Times, 3th Mac 2000)
*****
6. PROF. MADYA DR ROSNAH BAHARUDIN (UKM)
Cerpen-cerpen Siti Zainon Ismail: Antara Konvensi
dan Perubahan
'SEJARAH menyaksikan satu kenyataan bahawa tidak
ramai penulis cerpen wanita Malaysia yang terus menulis
selepas beberapa buah karya mereka menemui pembaca
melalui majalah atau akhbar...
Satu faktor menarik mengenai Siti Zainon ialah kemam-
puannya menguasai tiga bidang seni - sebagai pelukis-
penyair, penyair dan cerpenis. Kebolehannya dikuatkan
dengan bidang kerjaya sebagai seorang penyarah kesenian
dan kebudayaan yang sering pula bergelumang dengan
kegiataan penyelidikan budaya benda (material culture).
Antologi cerpen Attar dari Lembah Mawar dan Seri Padma:
Sebahagian besar watak-watak dalam cerpen ini ialah
wanita muda yang mempunyai masa depan yang cerah.
Pengarang sesoalah menolak tesi yang mengatakan
bahawa persamaan dalam kelakuan wanita yang ditentu
kan oleh biologi itu sesuatu yang mesti dikekalkan..
watak-watak wanita hidup penuh semangat, bekerja meng
hadapi dengan gembira dan adventuours...
Yang menarik dalam karya beliau lari dari konvensi sastera
Melayu yang sering menggambarkan watak lelaki jatuh
cinta semata-mata atas kecantika wanita semata.Perubahan
konvensi ini dapat berlaku apabila watak-watak yang terlibat
digambarkan sebagai wanita yang mempunyai kedudukan
sosial yang baik, matang walaupun tidak dinyatakan umur
mereka...yang pasti tidak mudah menyerah pada godaan
lelaki..watak perempuan pengaran digambarkan mempunyai
visi tersendeiri, bergelut dengan masaalah tugas dan
perasaan diri endiri terutama apabila berhadap dengan
kekasih..wanita baru dengan sikap mandiri digambarkan
berazamkerja kers mencari tujuan hidup.
Dalam cerpen " Dongeng Si Siti Kecil: 128)...Sharifah Ling
ternayta mempunyai pendirian tersendiri dan akhirnya
menolak Ahamd Dar..kerana berperinsip tidak ingin
menjadi isteri kedua/ ...Watak-watak yang memegangan
tradisi, teguh budaya dan tidak malu dengan warisan
lama.
Kesimpuannya, dirumuskan Siti Zainon sebagai cerpenis
sentiasa mencari pembaharuan di samping mencari pem-
abruan di samping mengekalkan konvensi cerpen Melayu.
Kesedarannya diransangkan oleh keinginan untuk menge-
mukan kelainan gaya penulisan dan persepsi watak-
wataknya.
(dalam Dewan Sastera.Disember 1991:88-91)
*******
7. PROF MADYA DR MAHZAN MUSA (Univ.Utara Malaysia)
Cerpen-cerpen Siti Zainon Ismail: Antara Konvensi
dan Perubahan
'SEJARAH menyaksikan satu kenyataan bahawa tidak
ramai penulis cerpen wanita Malaysia yang terus menulis
selepas beberapa buah karya mereka menemui pembaca
melalui majalah atau akhbar...
Satu faktor menarik mengenai Siti Zainon ialah kemam-
puannya menguasai tiga bidang seni - sebagai pelukis-
penyair, penyair dan cerpenis. Kebolehannya dikuatkan
dengan bidang kerjaya sebagai seorang penyarah kesenian
dan kebudayaan yang sering pula bergelumang dengan
kegiataan penyelidikan budaya benda (material culture).
Antologi cerpen Attar dari Lembah Mawar dan Seri Padma:
Sebahagian besar watak-watak dalam cerpen ini ialah
wanita muda yang mempunyai masa depan yang cerah.
Pengarang sesoalah menolak tesi yang mengatakan
bahawa persamaan dalam kelakuan wanita yang ditentu
kan oleh biologi itu sesuatu yang mesti dikekalkan..
watak-watak wanita hidup penuh semangat, bekerja meng
hadapi dengan gembira dan adventuours...
Yang menarik dalam karya beliau lari dari konvensi sastera
Melayu yang sering menggambarkan watak lelaki jatuh
cinta semata-mata atas kecantika wanita semata.Perubahan
konvensi ini dapat berlaku apabila watak-watak yang terlibat
digambarkan sebagai wanita yang mempunyai kedudukan
sosial yang baik, matang walaupun tidak dinyatakan umur
mereka...yang pasti tidak mudah menyerah pada godaan
lelaki..watak perempuan pengaran digambarkan mempunyai
visi tersendeiri, bergelut dengan masaalah tugas dan
perasaan diri endiri terutama apabila berhadap dengan
kekasih..wanita baru dengan sikap mandiri digambarkan
berazamkerja kers mencari tujuan hidup.
Dalam cerpen " Dongeng Si Siti Kecil: 128)...Sharifah Ling
ternayta mempunyai pendirian tersendiri dan akhirnya
menolak Ahamd Dar..kerana berperinsip tidak ingin
menjadi isteri kedua/ ...Watak-watak yang memegangan
tradisi, teguh budaya dan tidak malu dengan warisan
lama.
Kesimpuannya, dirumuskan Siti Zainon sebagai cerpenis
sentiasa mencari pembaharuan di samping mencari pem-
abruan di samping mengekalkan konvensi cerpen Melayu.
Kesedarannya diransangkan oleh keinginan untuk menge-
mukan kelainan gaya penulisan dan persepsi watak-
wataknya.
(dalam Dewan Sastera.Disember 1991:88-91)
*******
7. PROF MADYA DR MAHZAN MUSA (Univ.Utara Malaysia)
1.'...Berbanding dengan cerpen-cerpen yang dihasilkan oleh
penulis wanita yang lain di Malaysia, cerpen-cerpen Siti Zainon
agak berlainan sama ada dari segi perwatakan, latar, tema,
plot atau isu yang cuba dibicarakan. Teknik penulisannya telah
lari dari gaya penulisan konvensional. Di samping itu, terdapat
variasi dari segi latarnya dan pengalaman yang menjangkau
persekitaran tempatan, kepulauan dan pedalaman Nusantara
hingga ke benua kecil India serta kota-kota kosmopolitan antara-
bangsa di Eropah seperti Paris, Amsterdam, London dan seumpama
nya. Faktor yang membezakan Siti Zainon dengan penulis-penulis
wanita tempatan yang lain ialah pengolahan idea dengan unsur-
unsur tradisi kesenian dan kebudayaan Nusantara disamping
unsur-unsur mitos, legenda tempatan yang berlandaskan fakta
sejarah dan pengalaman silam tokoh-tokoh sejarah. Ini dapat
dilihat di dalam tiga antologi cerpen beliau: Seri Padma (1984),
Attar dari Lembah Mawar (1989) dan Dongeng Si Siti Kecil
(1989).
Terdapat beberapa pendekatan psikologi yang telah meng-
kaji state of unconscious, khususnya mimpi. Melalui pendekatan
psikoanalisis, apabila seseorang tidur, egonya kurang diawasi
oleh impuls-impuls yang tidak boleh diterima...Di dalam tinjauan
yg bersifat psikologi terhadap cerpen-cerpen Siti dalam Dongeng
Si Siti Kecil misalnya dalam cerpen "Soneta Senja" benar-benar
memperlihatkan daya lamunan atau day dreaming yg paling
ketara ... dengan kedinamika urutan perjalanan cerita menampil
kan daya lamunan yang tingga dan dibauri dengan gaya pengama-
laman Siti Zainon sebagai seorang wanita...teknik penulisan yang
non konvensional dalam bentuk interior - monolog.
Nama watak-watak pasangan klasik yang menjadi rujukan
kepada simbol percintaan dan kasih sayang sejati adalah sebaha-
gian watak-watak yang dilamuni. Pasangan ideal seperti Muhamad
dan Siti Khatijah, Brutus dan Lucia, Adam dan Hawa adalah
simbol klasik cinta abadi....simbol-simbol yang disenangi beliau
ialah yang ' kecil, molek dan jinak tetapi lincah dan tangkas. Ia
mudah didekati tetapi sukar dimiliki dan dipunyai.
(dalam "Mimpi Dongeng Si Siti Kecil". Dewan Sastera,
Oktober 1990:7-11)
2.'...Siti Zainon berguru mengikut tatacara konsep belajar dengan
masyarakat Melayu di zaman dahulu. Perguruannya
membawa dirinya menjelajah , berkelana, mengembara
menyelidik khazanah purba pusaka zaman silam. Dari
desa kecil di tempat terpencil, dari tanah besar ke pulau-pulau
Nusantara, dari negeri ke negara sehingga ke kota-kota besar
dan kecil di Asia Tenggara, Eropah di mana sahaja ada jejak-
jejak silam seni seniman Melayu ..sekarang Siti kembali
menjejak kampung kelahirannya, Gombak '
...Bila penelitian yang lebih mendalam dilakukan terhadap hasil
seni kreatif beliau saya semakin maklum bahawa saya sedang
menyelusuri psyche kreativiti Siti Zainon. Psyche kreativiti
yang merangkumi jiwa, minda dan semangat seninya muncul
di sana sini. Tersirat dalam larik puisi. Terpendam dalam
lapisan rona warna di kanvas. Tergaris dari gerak liris garis-
garis sketsa. Malah terselit juga dalam buku-buku ilmiah
kesenian Melayu termasuklah tulisan pengembaraan serta
cerita-cerita lisan pengalaman seni beliau. Segalanya ini
menjangkau psyche keperempuanannya. Karya-karya seni
Siti Zainon sebenaranya adalah gambarab peribadi penciptaan
nya. Siti menggunakan perantara seni bagi menyatakan
secara tidak lansung kepada khalayak perihal dirinya. Ini
berkaitan kesan realis psikologikal terhadap segala perkara
di sekitarnya. Siti berkias dengan kata-kata puisi, warna
di kanvan menjadi tabir gambaran keperibadian, kiris garis-garis
sketsa bersulam makna....
.....Perlakuan seni seniman wanita ini tidak sekadar merujuk
buku-buku di perpustakaan. Siti Zainon banyak dengan seniman
-seniman Melayu tradisi. Di Perlis, tokoh silat tarinan, Pak Mae
menyampaikan ilmu. Begitu juga Pak Mat Petah di Hulu
Tembeling, Pahang. Khatijah Awang, prImadona seni
persemBahan Mak Yong di Kelantan menunjukkan gerak
teater tradisi serta Mak Nang dengan langkah bunga tari
Joget Gamelan di Istana Trengganu pada zaman silam.
Gaya perlakuan sebegini memperlihatkan betapa Siti Zainon
berguru mengikut tatacara konsep belajar masayarakat Melayu
di zaman dahulu. Ini membawa dirinya menjelajah, berkelana,
mengembara menyelidik khazanah purba pusaka Melayu.
Dari desa kecil di tempat terpencil , dari tanah besar ke pulau-
pulau Nunsatara, dari negeri ke negara sehingga di kota-kota
bersar dan kecil di Asia Tenggara, Eropah di mana sahaja ada
jejak-jejak silam seni seniman Melayu.
penulis wanita yang lain di Malaysia, cerpen-cerpen Siti Zainon
agak berlainan sama ada dari segi perwatakan, latar, tema,
plot atau isu yang cuba dibicarakan. Teknik penulisannya telah
lari dari gaya penulisan konvensional. Di samping itu, terdapat
variasi dari segi latarnya dan pengalaman yang menjangkau
persekitaran tempatan, kepulauan dan pedalaman Nusantara
hingga ke benua kecil India serta kota-kota kosmopolitan antara-
bangsa di Eropah seperti Paris, Amsterdam, London dan seumpama
nya. Faktor yang membezakan Siti Zainon dengan penulis-penulis
wanita tempatan yang lain ialah pengolahan idea dengan unsur-
unsur tradisi kesenian dan kebudayaan Nusantara disamping
unsur-unsur mitos, legenda tempatan yang berlandaskan fakta
sejarah dan pengalaman silam tokoh-tokoh sejarah. Ini dapat
dilihat di dalam tiga antologi cerpen beliau: Seri Padma (1984),
Attar dari Lembah Mawar (1989) dan Dongeng Si Siti Kecil
(1989).
Terdapat beberapa pendekatan psikologi yang telah meng-
kaji state of unconscious, khususnya mimpi. Melalui pendekatan
psikoanalisis, apabila seseorang tidur, egonya kurang diawasi
oleh impuls-impuls yang tidak boleh diterima...Di dalam tinjauan
yg bersifat psikologi terhadap cerpen-cerpen Siti dalam Dongeng
Si Siti Kecil misalnya dalam cerpen "Soneta Senja" benar-benar
memperlihatkan daya lamunan atau day dreaming yg paling
ketara ... dengan kedinamika urutan perjalanan cerita menampil
kan daya lamunan yang tingga dan dibauri dengan gaya pengama-
laman Siti Zainon sebagai seorang wanita...teknik penulisan yang
non konvensional dalam bentuk interior - monolog.
Nama watak-watak pasangan klasik yang menjadi rujukan
kepada simbol percintaan dan kasih sayang sejati adalah sebaha-
gian watak-watak yang dilamuni. Pasangan ideal seperti Muhamad
dan Siti Khatijah, Brutus dan Lucia, Adam dan Hawa adalah
simbol klasik cinta abadi....simbol-simbol yang disenangi beliau
ialah yang ' kecil, molek dan jinak tetapi lincah dan tangkas. Ia
mudah didekati tetapi sukar dimiliki dan dipunyai.
(dalam "Mimpi Dongeng Si Siti Kecil". Dewan Sastera,
Oktober 1990:7-11)
2.'...Siti Zainon berguru mengikut tatacara konsep belajar dengan
masyarakat Melayu di zaman dahulu. Perguruannya
membawa dirinya menjelajah , berkelana, mengembara
menyelidik khazanah purba pusaka zaman silam. Dari
desa kecil di tempat terpencil, dari tanah besar ke pulau-pulau
Nusantara, dari negeri ke negara sehingga ke kota-kota besar
dan kecil di Asia Tenggara, Eropah di mana sahaja ada jejak-
jejak silam seni seniman Melayu ..sekarang Siti kembali
menjejak kampung kelahirannya, Gombak '
...Bila penelitian yang lebih mendalam dilakukan terhadap hasil
seni kreatif beliau saya semakin maklum bahawa saya sedang
menyelusuri psyche kreativiti Siti Zainon. Psyche kreativiti
yang merangkumi jiwa, minda dan semangat seninya muncul
di sana sini. Tersirat dalam larik puisi. Terpendam dalam
lapisan rona warna di kanvas. Tergaris dari gerak liris garis-
garis sketsa. Malah terselit juga dalam buku-buku ilmiah
kesenian Melayu termasuklah tulisan pengembaraan serta
cerita-cerita lisan pengalaman seni beliau. Segalanya ini
menjangkau psyche keperempuanannya. Karya-karya seni
Siti Zainon sebenaranya adalah gambarab peribadi penciptaan
nya. Siti menggunakan perantara seni bagi menyatakan
secara tidak lansung kepada khalayak perihal dirinya. Ini
berkaitan kesan realis psikologikal terhadap segala perkara
di sekitarnya. Siti berkias dengan kata-kata puisi, warna
di kanvan menjadi tabir gambaran keperibadian, kiris garis-garis
sketsa bersulam makna....
.....Perlakuan seni seniman wanita ini tidak sekadar merujuk
buku-buku di perpustakaan. Siti Zainon banyak dengan seniman
-seniman Melayu tradisi. Di Perlis, tokoh silat tarinan, Pak Mae
menyampaikan ilmu. Begitu juga Pak Mat Petah di Hulu
Tembeling, Pahang. Khatijah Awang, prImadona seni
persemBahan Mak Yong di Kelantan menunjukkan gerak
teater tradisi serta Mak Nang dengan langkah bunga tari
Joget Gamelan di Istana Trengganu pada zaman silam.
Gaya perlakuan sebegini memperlihatkan betapa Siti Zainon
berguru mengikut tatacara konsep belajar masayarakat Melayu
di zaman dahulu. Ini membawa dirinya menjelajah, berkelana,
mengembara menyelidik khazanah purba pusaka Melayu.
Dari desa kecil di tempat terpencil , dari tanah besar ke pulau-
pulau Nunsatara, dari negeri ke negara sehingga di kota-kota
bersar dan kecil di Asia Tenggara, Eropah di mana sahaja ada
jejak-jejak silam seni seniman Melayu.
( dalam Zikir Pelangi, The Rainbow Siti Zainon Ismail.
2000 : 19)
2000 : 19)
*****
9. PROF MADYA DR. AWANG AZMAN AWANG PAWI
(Univ Ma.laysia Sarawak)
" Sebagai pengarang yang prolifik beliau juga memiliki bakat besardan terus digilap dengan penelitian demi penelitian dan ini
menghasilkan sumbangan dalam kajian budaya benda. Ini
termasuklah Getaran Jalur dan Warna (Fajar Bakti, 1985),
Rekabentuk Kraftangan Melayu Tradisi (DBP,1986). Lambang
Sari Gamelan Trengganu (UKM, 1986). Beliau juga menghasil
lebih 15 buku kumpulan puisi antaranya The Moon is a
Candle (DBP, terj.Harry Aveling, 1994), Taman-taman Kajian
(Galeri Melora ,1996) dll. Dan Kumpulan cerpen iaitu Attar
Lembah Mawar (1986), Bunga Putik Putih (1992, 2015), Seri
Padma (DBP ,1995), termasuk tiga buah novel
Sumangan sebagai aktivi kesienian, karyawan lebih
40 tahun terliabt dalam dunia kesenian, maka beliau menerima
pelbagiai pengiktiran sejak daripada awal penglibatan hingga
mutakhir ini. Hantaranya lain ialah Hadiah Lukisan Batik
MAHA (1967/1968), Hadiah Esei "Alam Puisi" (Dewan Sastera,
1988), Penghargaan Seni Seoul Country Club, Korea (1986),
Gelaran Tengku Nyak Fakinah, Majlis Kebudayaan dan Adat
Istiadat Aceh (1990), SEA Write Award (1989), Pingat Jubli Perak
Sultan Selangor (1986), SMS Selangor (1993).
Sebagi penyair, beliau begitu dikenali di rantau Nusantara.
Siti Zainon sering diundang untuk membicarkaan puisinya di
dalam dan luar negara seperti di Bali Indonesia (1985),
Valmiki Poetry Reading, India (1985), Thailand (1989), London
(1992), Australi (1993.1995), Hamburg Jerman (2000), St Peters
burge, Moskow (2003).
Siti Zainon sebagai pengarang wanita Malaysia memberi
kelainan berbanding pengarang wanita lain, sebab dunianya ialah
dunia sarjana, dicampuri dunia seni lukis, dunia puisi, cerpen,
novel dan esei. Di Malaysia Siti merupakan satu-satunya
pengarang wanita yang mempunyai kelebihan ini. Barangkali
di peringkat Asia Tengara terlalu sediki wanita yang terlibat
seperti Siti Zainon.
Sudah tentu latr pendidikan beliau banyak mempengaruhi
cara pandang beliau kepada isu-isu kebudayaan. Beliau yang
pernah menjadi Felor Penyelidik di ATMA UKM (1994-1996),
Pengarah Kebudyaan UKM (1996-1999), Prof di UKM, merupakan
karyawan seni yang penting di Malaysia. Ini dimatangkan lagi
dengan pengalaman beliau yang kerap keluar negara lebih
30 tahun untuk tujuan kesarjaan dan kembara seorang seniman.
Pengalaman pendidikan ini memberi kesan dalam dunia
kepengaranan Siti. Inilah yang kita temui dalam kumpulan
cerpen Jurai Palma, mengandungin 18 buah cerpen yang
dihasilkan pada tahun 1990-1999.
Siti Zainon dalam dunia Seni: Pengalaman luas Siti
Zainon dari segi realiti telah membawa beliau ke Australi,
Indonesia, Perancis nampaknya dimanfaatkan oleh beliau
dalam kumpulan ini. Kesannya, kita temui bukan lagi manusia
yang sempit pandangan dunia dan kembara hidup , akan
tetapi manuisa seni, sarjan yang meneliti dunia nusantara
dan dunia barat, hingga memberi pengalaman baru. Siti banyak
menggguna citra alam menggarap isu-isu sosio ekonomi,
kebudayaan, sejarah dan peradaban dalam karyanya hingga
karyanya sarat dengan perlambangan bahasa alamnya, hingga
kajian lain melihat ikon, indeks serta simbol untuk menghurai
karyanya. Karya memuat sumber sejarah, seperti Laporan
Van Vlekke tentang perisitiwa di Maluku, Ternate, Tidore,
Halmahera seperti dalam cerpen "Perjanjian Laut Banda".
... Beberapa watak yang dihidupkannya membayangkan
watak Siti di dunia realiti. Yang dikesani sebagai pengarang
wanita nusantara yang terkandung persepsi, kritikan,
pandangan, persoalan dan pandangan dunia yang
melingkarai dunia wanita dan alam Nusantaran. Cerpen
"Syah Kubandi" dan "Atika, Sahabat Kami" merupakan
contoh terbaik pengarang memberikan tempat tinggi
kepada nilai wanita: seperti perjuangan wanita rela susah
hidup kerana membantu semangat suami yang berjuang,
...' (dalam "Penulisan Wanita Asia Tenggara Siti Zainon
Ismail Pengaran Wanita Pasca Kolonial Malaysia".
Seminar Antarabangsa Kesusasteraan Wanita Asia
Tenggara. DBP, 7-8 Sept 2004)
*****
10. DR SAKINAH ABU BAKAR (Universiti Sains Malaysia)
'`SITI Zainon sebagai pelukis, penyair, novelis , cerpenis dan
sarjana yang terkemuka di Malaysia . Beliau disenaraikan oleh
sarjana dan pengkaji kesusasteaan Malaysia sebagai
penyair yang berkebolehan kerana kemampuannya berkarya
dalam beberapa cabahng seni. Karya beliau dalam belbagai
bentuk seni telah mendapat perhatian para pengkaji dan pencinta
seni tanah air. Sebagai pelukis dan penyai , Siti Zainon, Siti Zainon
memahami dunia ini secara mendalam. Dalam kajian dan
penulisan beliau, penekanan diberikan terhjadap tema dan
beberpaa unsuir sen itampak secara umum , selain menyentuh
beberapa unsur seni lukis yang terdapat pada beberpa orang penyair
-pelukis Malaysia.
sarjana yang terkemuka di Malaysia . Beliau disenaraikan oleh
sarjana dan pengkaji kesusasteaan Malaysia sebagai
penyair yang berkebolehan kerana kemampuannya berkarya
dalam beberapa cabahng seni. Karya beliau dalam belbagai
bentuk seni telah mendapat perhatian para pengkaji dan pencinta
seni tanah air. Sebagai pelukis dan penyai , Siti Zainon, Siti Zainon
memahami dunia ini secara mendalam. Dalam kajian dan
penulisan beliau, penekanan diberikan terhjadap tema dan
beberpaa unsuir sen itampak secara umum , selain menyentuh
beberapa unsur seni lukis yang terdapat pada beberpa orang penyair
-pelukis Malaysia.
Beliau terdidik di dalam dan di luar negara. maka beliau
tidak dapat mengelakkan dirinya daripada pertemubunga nperbagai
nilai dan aliran pemikiran termasuk pelbagai aliran seni. Semua
pengalaman ini mencabar daya kreativi dan persepsionya secara
menyeluruh. Okeh sebab itu juga beliau gemar "bermain" dengan
imej yang dikenali dan mula dibentuk untuk disesuaikan
dengan corak pemikiran yang dianutinya. Hal yang menari pada
tahap ini adalh dengan cara beliau menanggapi persoalan
tersebut melalui bentuk yang telah ditransformasi yang dilakukan
oleh penmyair ini. Lebih-lebih lagi dalam mencari bentuk
kesenian melalui tradisi yang dioaoarkan secara halus dan
tersembunyi itu...'
tidak dapat mengelakkan dirinya daripada pertemubunga nperbagai
nilai dan aliran pemikiran termasuk pelbagai aliran seni. Semua
pengalaman ini mencabar daya kreativi dan persepsionya secara
menyeluruh. Okeh sebab itu juga beliau gemar "bermain" dengan
imej yang dikenali dan mula dibentuk untuk disesuaikan
dengan corak pemikiran yang dianutinya. Hal yang menari pada
tahap ini adalh dengan cara beliau menanggapi persoalan
tersebut melalui bentuk yang telah ditransformasi yang dilakukan
oleh penmyair ini. Lebih-lebih lagi dalam mencari bentuk
kesenian melalui tradisi yang dioaoarkan secara halus dan
tersembunyi itu...'
(dalam Silang Seni Siti Zainon Ismail. Dewan Bahasa dan
Pustaka. 2013 : 9-10)
Pustaka. 2013 : 9-10)
******
11. SN PROF EMERITUS DR MUHAMMADH HAJI SALLEHl
'...ZAINON sangat akrab dengan Usman semasa hayatnya, dan
telah dididik, digalak, dipimpin oleh Usman sendiri, secara
langsung atau lebih sering lagi, dengan cara yang tidak langsung.
telah dididik, digalak, dipimpin oleh Usman sendiri, secara
langsung atau lebih sering lagi, dengan cara yang tidak langsung.
Namun begitu persamaan terhenti pada suatu titik yang jelas.
Kerana ...Siti Zainon telah membina gaya sendiri dan juga
mempersoalkan " kemanusiaan" dari sudut mereka . Kita
mengesan jalur , lengggok dan perbendaharaan kata yang
memperlihatkan peribadi khusus.
Kerana ...Siti Zainon telah membina gaya sendiri dan juga
mempersoalkan " kemanusiaan" dari sudut mereka . Kita
mengesan jalur , lengggok dan perbendaharaan kata yang
memperlihatkan peribadi khusus.
... Siti Zainon mengingat kembali pertemuan mereka di Jogja,
Kota tempat beliau belajar seni lukis. Menurut Siti Zainon:
" Pengenalan awal (rasmi) dapat berbual dengan beliau ialah
sewaktu PENA membuat kunjungan ke Jogja dan singgah
di Rumah Pelajar Malaysia di Kota Baru, pada bulan
November 1973. Kemungkinan besar Usman dapa
menghubungkan sajak-sajak kecil dan sketsa saya yang
terbit di Dewan Sastera sejak 1972". Usmanlah yang menjadi
editor Dewan Sstera sejak mula terbitnya pada tahun 1971 dan
pada terkaan A. Alatiff Mohidinlah yang mencadangkannya. Pertemun
itu inilah permulaan persahabatan dan kerjasama puisi dan seni
lukis, yang panjang serta erat. Oleh sebab Usman sangat membantu
dan positif sikapnya maka Siti Zainon pun memberikan sebuah
maanuskrip puisinya yang sudah terkumpul, iaitu " Nyanyian
Malam" (sajak-sajak 1972-1973) di Jogja. Menurut Siti Zainon
" Usman Awang membaca dan emngedit sepanjang pernenerbangan
ke Bali. Usman Awang membaiki beberapa perkataan dan menyarankan
judul buku itu. Dan bila balik ke Kuala Lumpur, selesai
Pepereksaan Akhir, saya diminta menambah puisi hingga terbit, 1976".
Kota tempat beliau belajar seni lukis. Menurut Siti Zainon:
" Pengenalan awal (rasmi) dapat berbual dengan beliau ialah
sewaktu PENA membuat kunjungan ke Jogja dan singgah
di Rumah Pelajar Malaysia di Kota Baru, pada bulan
November 1973. Kemungkinan besar Usman dapa
menghubungkan sajak-sajak kecil dan sketsa saya yang
terbit di Dewan Sastera sejak 1972". Usmanlah yang menjadi
editor Dewan Sstera sejak mula terbitnya pada tahun 1971 dan
pada terkaan A. Alatiff Mohidinlah yang mencadangkannya. Pertemun
itu inilah permulaan persahabatan dan kerjasama puisi dan seni
lukis, yang panjang serta erat. Oleh sebab Usman sangat membantu
dan positif sikapnya maka Siti Zainon pun memberikan sebuah
maanuskrip puisinya yang sudah terkumpul, iaitu " Nyanyian
Malam" (sajak-sajak 1972-1973) di Jogja. Menurut Siti Zainon
" Usman Awang membaca dan emngedit sepanjang pernenerbangan
ke Bali. Usman Awang membaiki beberapa perkataan dan menyarankan
judul buku itu. Dan bila balik ke Kuala Lumpur, selesai
Pepereksaan Akhir, saya diminta menambah puisi hingga terbit, 1976".
... Salah satu sudut puisi Usman yang sangat berpengarahuh ialah
gayanya yang merdu, romantis dan lembut,. Seperti pada penyair
tradisional, pada Usman , bahasa adalah alat yang magis,
yang dapat mempengaruhi pembaca/pendengar. Dalam puisi
awal Usman " kuasa bahasa ini datang daripada nada yang
rendah, beralun lembut dan harmonis:. Tidak menghairankan
Siti Zainon senang larik bahasa Usman Awang dan Rendra ,
dua tokoh yan memberi saya inspirasi menulis sajak.
Sajak " Gadis Kecil/Penjual Pisang di Kaki Lima/Bunga Popi" -
ketika itu saya menyedari walau bahasanya lembut tapi nadi
kemanusiannya kuat. Puisi Siti Zainon "Romansa Petani
di Gunung" (1973@HSM 1974) menceritakan hidup petani
marhaen, walau susah tapi bersyuku , berbeza dengan orang kota
yng datang ke gunung untuk bergembira, tapi harus balik ke kota
yang dikacau demonstrasi". gaya bahasa Siti Zainon dan Lim
Swee Tin juga lembut beralun berlahan, peka kepada
bunyi merdu bahasa Melayu. Ada nyanyian dan lagu
dalam sajak-sajak mereka'.
gayanya yang merdu, romantis dan lembut,. Seperti pada penyair
tradisional, pada Usman , bahasa adalah alat yang magis,
yang dapat mempengaruhi pembaca/pendengar. Dalam puisi
awal Usman " kuasa bahasa ini datang daripada nada yang
rendah, beralun lembut dan harmonis:. Tidak menghairankan
Siti Zainon senang larik bahasa Usman Awang dan Rendra ,
dua tokoh yan memberi saya inspirasi menulis sajak.
Sajak " Gadis Kecil/Penjual Pisang di Kaki Lima/Bunga Popi" -
ketika itu saya menyedari walau bahasanya lembut tapi nadi
kemanusiannya kuat. Puisi Siti Zainon "Romansa Petani
di Gunung" (1973@HSM 1974) menceritakan hidup petani
marhaen, walau susah tapi bersyuku , berbeza dengan orang kota
yng datang ke gunung untuk bergembira, tapi harus balik ke kota
yang dikacau demonstrasi". gaya bahasa Siti Zainon dan Lim
Swee Tin juga lembut beralun berlahan, peka kepada
bunyi merdu bahasa Melayu. Ada nyanyian dan lagu
dalam sajak-sajak mereka'.
(dalam Gemersik Tiga , ITBM dan Yayasan Usman Awang.
2015 :X11- XVII1)
****
2015 :X11- XVII1)
****
No comments:
Post a Comment